7, 8 en 9 mei - Reisverslag uit Cirueña, Spanje van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu 7, 8 en 9 mei - Reisverslag uit Cirueña, Spanje van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu

7, 8 en 9 mei

Blijf op de hoogte en volg Rose-Mary

09 Mei 2015 | Spanje, Cirueña

7 mei: Het was gisteren schitterend weer en het dagje rust heeft mij goed gedaan. Ik sta om 6.00 uur op en om half acht zit ik op de fiets. Er viel gisteravond een engelsman uit zijn bed met een hoop lawaai, gelukkig zonder gevolgen, maar iedereen (30 mensen) was hier mee bezig. Teveel drank!!!
Het is nauwelijks licht bij vertrek en ik vind mijn weg over de oude romaanse pelgrimsbrug snel. Dan gelijk een flinke klim van 12% omhoog richting Estella. Het blijft de sterrenweg. Hier bijzondere oudheden bezocht en ook weer een pelgrimsbrug. Dan daal ik iets, maar moet ook weer stijgen en passeer de wijnvelden en zie al wat klaprozen verschijnen tussen het koren. De afwisseling van het landschap is enorm en maakt veel goed voor het klimwerk wat ik moet doen. Rond het middaguur ben ik in Los Arcos waar ik besluit te overnachten. Het elektra is bijna op en een nieuwe slaapplek is anders niet zo gauw te vinden. Het is een heel gezellig dorpje met historie en een bijzondere kerk. Ik geniet later van een heerlijk menu del dia en zorg dat ik op tijd in mijn mandje lig.
8 mei: Om 4.30uur staan de eerste pelgrims al naast hun bed. De nachten zijn hier kort. Maar het voordeel is, dat je met dageraad al op de fiets zit. Het wordt weer een dag van klimmen en dalen, met als troost prachtige panorama’s van het spaanse landschap. Ik zie in Viana een nestelende ooievaar op een hoek van de kerktoren die ik niet zag, maar voor het eerst van mijn leven hoorde klepperen. Ook hoor ik tussen de wijnranken in de eerste krekels, in koor met kikkers, die soms langs de kant van de weg hun vrouwtjes aan het verleiden zijn. Het is prachtig weer en ik steek in Logrono de Ebro over, die ik ken van onze vrienden in Rasquera. Die passeert hun dorp nl. ook.
Rond 13.30 uur bereik ik mijn nieuwe onderkomen welke ik met 17 andere pelgrims zal delen. Gelukkig een bed voor mij alleen. Had geen 10 minuten later moeten komen, dan zou het weer een stapelbed geweest zijn.
9 mei: Slecht geslapen, en vroeg uit de veren om het warme weer voor te zijn. Een franse dame probeert ruzie met mij te maken omdat ik het licht aangedaan had om 6.00 uur. Ook dat kan gebeuren tijdens deze tocht. Om half acht geniet ik van de frisse ochtend en begin met klimmen. Vandaag hoogste top op 750mt. De rode aarde is ingezaaid en wordt bevloeid, en wordt afgewisseld door akkers met wuivend graan. Ik passeer een allerliefst stadje dat Najéra heet. Hier kan ik een stukje langs de rivier fietsen onder de bomen. Dan moet ik weer klimmen en bereik al rond het middaguur Ciruena waar ik bij de eerste herberg niet terecht kan omdat ze alleen met reserveringen werken. Na 10 minuten vind ik de andere albergue, die zeer oud is, maar nog niet open is. Ik ben de eerste gast, wat heerlijk is, want dan kun je als eerste douchen, je wasje doen en van het internet gebruik maken. Later als alle bedden vol zijn, zit iedereen op internet en ben ik lekker klaar. Straks nog een wandelingetje door het dorp. Vanavond eten de gasten hier, wat gezellig is. De diversiteit aan gasten is groot. Veel Engelsen en Duitsers. Tot nu toe ben ik de enige Nederlandse. Straks een wandelingetje maken door het dorp, gezamenlijke maaltijd in de albergue en dan zit de dag er alweer op.

  • 09 Mei 2015 - 15:04

    Judith:

    Fijn, dat het beter met je gaat en dat je fiets zich ook weer bewust is van zijn doel in het leven (namelijk jou ondersteunen, waar wij dat niet kunnen). Je bent bijna door Pais Basco héén, joh. Je gaat als een speer. Deze route kunnen we goed volgen en er ons ook een beeld bij vormen, dat haalt je zomaar een stuk dichterbij!! Fijn, dat je iedere keer toch vrij snel onderdak komt en je ogen uit kunt kijken op het bonte gezelschap pelgrims, dat je tegenkomt. Ja, pais en vree zal het niet altijd zijn.....iedereen brengt toch zichzelf mee (ook op deze nobele queeste)! Veel plaatsjes zijn mooi gerestaureerd, hè en de natuur is prachtig en veelzijdig. Ik merk, dat het klimmen en dalen toch niet echt je grote liefde heeft, maar dat er compensaties zijn...??
    Ben net terug uit Hazerswoude en stuur je veel groetjes van Corry en Coby, die uitgebreid geïnformeerd wilden worden en met veel oh's en ah's met je meeleefden.
    Geniet van je wandelingetje en je "eigen" bed (zo versmalt je leven tot essentiële, kleine genoegens met een hoog rendement genot?).
    requerdos y abrazos
    Judith

  • 09 Mei 2015 - 15:48

    Mariszkà:

    Dit zijn de wat betere tijden. Ik lees en begrijp dat Judith(Truus) de hele weg met je mee kan rijden in gedachte. Heeft zij deze route al eens gereden? En je gaat als een speer. Heel goed idee om 's morgens vroeg te vertrekken en zo tegen het middaguur een plek voor de nacht te zoeken. Doen wij met de boot ook altijd. Liefst 0m 6 uur vertrekken en zo tegen 11.00 uur een plekje voor de nacht te zoeken. Meestal zijn de eerste mensen net weg. Heb je nog de hele middag om te ontspannen en wat van het dorpje te zien. En de accu voor de volgende dag kan rustig en ruim worden opgeladen.
    Nou Roos, geniet vanmiddag nog van je welverdiende rust. We reizen weer met je mee. xxxx

  • 09 Mei 2015 - 17:46

    Antoinette:

    Hallo Rose-Mary, zo stiekem weg zit je al weer een eindje in Spanje!!!! Ik kan ook niet een paar dagen er tussenuit zijn he? Haha. We hebben het wel heerlijk gehad hoor en waren zeker niet zo actief als jij. Kind, wat ga je hard! Ondanks de heuvels (voor mij zijn de heuvels van Nijmegen al zo hoog) ga je gestaag door. Super dat je steeds een plekje kan vinden voor de nacht, ook al zijn ze niet allemaal even mooi. Ik hoop dat de mooie omgeving je gezwoeg je blijft belonen. Je bent al ver over de helft en ik ga nu maar duimen dat je fiets het haalt, want dat jij het haalt, dat weet ik zeker! Succes weer meissie, we denken aan je! Dikke zussenkus!

  • 09 Mei 2015 - 22:10

    Adriaan:

    Dag Rose-Mary,

    Tot nu toe heeft alleen Jantien gereageerd (ook namens mij) op jouw epistels, maar nu waag ik mij daar ook maar eens aan.
    Ik vind het heel dapper dat je zo gestaag doorpeddelt op je fiets en je overal doorheen slaat, ook al is het dan met elektrische ondersteuning van een - naarmate de kilometers voortschrijden - geleidelijk minder wordende batterij .
    Met je bloemrijke beschrijvingen van het landschap en je bevindingen tijdens alle tussenstops laat je ons met volle teugen meegenieten. Naast andere kwaliteiten, die ik al eerder heb ervaren, heb je zonder meer ook een schrijverstalent. Ik hoop dat dit in vele opzichten een louterende tocht voor je is. Ik kan me zo voorstellen, dat je jezelf meerdere keren tegenkomt. Ga zo door! Met, maar ook zonder batterij zal het je lukken. Je komt er, dat weet ik zeker.
    Maar doe wel voorzichtig.

    Liefs en groeten van Jantien en Adriaan

  • 09 Mei 2015 - 22:42

    Anja:

    Hallo Rose-Mary,

    Eindelijk weer even een berichtje van mij. Ik geniet enorm van al je verhalen en heb zeer veel respect voor je dat je dit doet.
    Lees net dat je al in Spanje zit. Ook de foto’s die je bij de verslagen zet zijn heel mooi. Het is dan net of je helemaal alleen op de wereld bent.

    Geniet nog van het laatste stuk van je reis. Als het goed is ben je bijna jarig. Bij deze dan alvast van harte gefeliciteerd!

    Groetjes, Anja

  • 09 Mei 2015 - 23:34

    Manon En Frank:

    Wat een belevenissen allemaal weer!!! Houd vol!
    Groetjes vanuit Zuid Frankrijk (kleine weekje weg!)

  • 10 Mei 2015 - 11:01

    Carina:

    Fantastisch, Roos. Je einddoel komt nu toch al in zicht. Wat veel moois zie je en beleef je onderweg. Straks nog wel een paar bergen bedwingen, maar je kan het! Dat heb je al bewezen. Het gaat je lukken. Succes, Carina.

  • 10 Mei 2015 - 21:27

    Wil:

    Hoi Roos,
    Hoewel ik niet altijd reageer, leef ik wel met je mee op deze wel heel bijzondere tocht voor jou. Hoop dat je fiets het nu goed blijft doen, want meer van die " de berg op duwen" lijkt me niet gezond en zo willen we je wel weer terug hebben. Weet niet hoeveel je nog te gaan hebt, maar het einddoel komt in ieder geval steeds dichterbij! Je moet straks vast geweldig afkicken! Voor de volgende kilometers weer goed weer en de wind in de rug. Liefs x
    Wil

  • 10 Mei 2015 - 22:45

    Thomas En Marga:

    Net terug thuis en alweer een bericht van jou. Wat ga je goed zeg! We googlen af en toe de plaatsjes en volgen zo de route. Hele leuke verslagen; daar genieten we van. We hebben je wel gemist op ons feestje, maar Frans is wel nog even gekomen en Jacques natuurlijk.
    Mijn pelgrimsreis naar Rome is alweer voorbij, maar het was geweldig.
    Jij veel succes met het voortgaan op jouw pelgrimstocht.

  • 12 Mei 2015 - 09:06

    Bob En Correli:

    Hallo Rose Mary,
    Elke dag een nieuw avontuur. Omgeving, mensen en dieren begeleiden jou op weg naar jouw einddoel.
    Succes met het laatste stuk. We hopen dat jouw fiets evenwilskrachtig is als jij.

    Lieve groet van,

    Bob en Correli

  • 12 Mei 2015 - 17:05

    Monique:

    Hallo Roos, nog een paar nachtjes slapen en dan ga jij verjaren.
    Bedankt voor de verslagen, op deze manier fiets ik met je mee en kan ik meegenieten van de mooie nsatuur die jij omschrijft.
    Spanje ben je al ingetrokken, dus het langste stuk heb je achter de rug, maar dat klimmen en dalen zal best vermoeiend zijn.
    Veel sukses verder op je tocht en weet dat ik aan je denk.
    Dikke knuffel XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 12 Mei 2015 - 22:05

    Maud Max Dirk En Ties:

    Beste "tante" Roos,
    Jemig, wij hebben respect voor jou! Succes gewenst voor de komende tijd!
    En bijna jarig, bij deze vast van harte gefeliciteerd! We hopen dat je je op deze dag toch nog een beetje jarig zal voelen.
    Groetjes van Max Maud Dirk en Ties

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Cirueña

Rose-Mary

Actief sinds 27 Dec. 2014
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 13237

Voorgaande reizen:

04 Juni 2017 - 13 Juli 2017

Rondreis door Noorwegen 2017

01 April 2015 - 31 Mei 2015

Mijn tocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: