10 tot en 13 mei - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu 10 tot en 13 mei - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu

10 tot en 13 mei

Blijf op de hoogte en volg Rose-Mary

13 Mei 2015 | Spanje, Sahagún

10 mei: Geweldig lekker geslapen! Moederdag! Van Frans heb ik een whatsapp gekregen. Wat een prettige herberg was deze in Ciruena. Leuke mensen allemaal. Ik zal ze nooit meer terugzien. Ik vertrek als laatste en ben snel op weg richting St. Domingo de la Calzada. Hier is alles nog uitgestorven en er is niets open. Ondanks de zondag zijn de mensen druk aan het werk op de velden. Ze planten en ik zie veel velden met sperziebonen, koolzaad en zelfs artisjokken aan mijn oog voorbijtrekken. Pas in Belorado kan ik koffie drinken op het plein. Hierna moet ik de hoogte in en zie prachtige uitlopers van de ijstijd, die begroeid zijn met gras en gele brem. Er tussenin liggen de velden met graan. Ik geniet. Ik moet klimmen tot 990mt met een prachtige afdaling naar Villalómez en moet 4,5km. verder afzakken om de albergue te vinden, die mij aangeraden is. Het is het verbouwde oude ziekenhuis in Villafranca Montes de Oca. Prachtig onderkomen en ik kan een bed voor mijzelf krijgen. Hierna dagelijkse beslommeringen afwerken voordat ik van de rest van de dag kan gaan genieten. Hier veel nationaliteiten, maar vooral Amerikanen en macho Koreanen.
11 mei: Die macho-Koreanen stonden al om 4.00 uur op en met veel kabaal vertrokken zij tegen 5 uur. Hierna nog een uurtje kunnen liggen. Om half acht op de fiets. Ik kan al in fietsbroek vertrekken, maar de jas moet nog aan. Het wordt een prachtige tocht. Via de oude lommerrijke pelgrimsweg klim ik naar een top van 975mt en later nog naar 1040 mt. Vanwaar ik een prachtig uitzicht heb op de hele omgeving. Ik voel me even op het dak van de wereld. Hierna glij ik langzaam naar beneden en kom in een dorpje terecht waar ik een ooievaarsnest op de kerktoren ontdek door het horen van het geklepper. De ouders kwamen net aanvliegen. Ze hebben 2 jongen. Ik film en geniet later bij het terugkijken. In de albergue in Burgos ben ik nr.25 bij het inschrijven( het is pas 11.30 uur). Ga hierna eerst de stad in en bekijk de monumentale kathedraal op mijn gemak. Hierna terug en douchen en geniet ik van een pelegrinomenu op het plein voor de kathedraal. De dag schiet zo aardig op. Mijn plan voor morgen maken en dan naar bed.
12 mei: de zaal was vroeg wakker, dus ik ook en om 7.15 uur passeerde ik de kathedraal op weg naar mijn volgend onderkomen. Dat wordt uiteindelijk Itero de la Vega, een dorpje even van de weg af naast de rivier Rio Pisuerga, die overbrugd wordt door een prachtige historische pelgrimsbrug. Maar voor ik daar ben, rij ik klimmend en dalend door de heuvels, die begroeid zijn met diverse graansoorten. Ik heb de eerste klaprozen wei gezien en ook korenbloemen die samen met de witte madeliefjes/margrieten een mooi rood-wit-blauw tafereel vormen. De Leeuweriken en ook nog steeds de koekoek volgen mij op mijn pad. Ik passeer de ruines van St. Anton, een oude abdij, die in verval is geraakt en niet meer in gebruik is. De weg hierna naar Hontanas is overschaduwd door bomen wat heerlijk is bij al deze zonneschijn. Om 12.00 uur kom ik aan in albergue“la Mochilla”. Doe mijn wasje en boodschappen, heb een gezellige maaltijd met een paar spanjaarden buiten op het terras en ga op tijd naar bed na nog een wandelingetje gemaakt te hebben door het dorp en in de schaduw bij de kerk aan mijn schelp te hebben gewerkt.
13 mei: om 6.00 uur opgestaan na een zeer goede nacht. Niet lachen, maar mijn bed stond niet waterpas wat ik voor elkaar gekregen heb met 2 dekens onder de poten. Om 7.15 uur op het stalen ros. Het is een eentonige weg die ik moet fietsen, maar ik hoor de koekoek, die me al zoveel dagen begeleidt. Ook zie ik nu veel meer velden met klaprozen die afgewisseld worden met akkers graan en onbebouwde velden van gele aarde. Alles kleurt prachtig met elkaar. Ook kom ik diverse ooievaars tegen met jongen in nesten bovenop kerktorens in de dorpjes die ik passeer. Ik krijg er geen genoeg van. De krekels doen hun best. De zon laat het afweten, maar het is evengoed warm. Rond het middaguur ontdek ik een rare plek op de achterband. Ik durf dit niet aan het toeval over te laten en moet doorfietsen naar Sahagun waar een fietsenmaker zit. Ik laat een nieuwe buitenband plaatsen, maar op zijn Spaans, kost me dit de rest van de dag. Ik slaap in een zeer oud gebouw wat omgebouwd is tot albergue municipal. Morgen nog 1 dag meseta, dan weer de bergen in.

  • 13 Mei 2015 - 20:45

    Judith:

    Je bent inmiddels aangeland op de één na laatste detailkaart van het gebied waar je nu fietst.
    Iedere keer zoeken we toch te dichtbij, omdat we bijna niet kunnen geloven, dat je nog steeds zulke afstanden fietst!!
    Het klinkt een beetje raar als je hebt over "een bed voor mezelf"........geeft zo'n flower power gevoel van met zijn allen in één bed en lang leve de lol.....! Maar ik begrijp, dat er een verschil is met een eigen bed en stapelbedden(?). Betekent dat ook een "eigen kamer"?? Ik denk van niet, hoor.
    Trouwens, zo te horen ben je 's avonds zo moe, dat je alleen maar denkt aan slapen....slapen....slapen.
    Genoten van de kathedraal in Burgos?
    Je fiets is toch een bron van zorg, hoor ik, gelukkig dat er fietsenmakers bestaan met verstand van zaken.
    Er zitten toch nog behoorlijke klimmetjes tussen....gelukkig hoor ik je niet meer over een oververhitte en stakende fietsmotor.
    Ja op de hoogvlakte is het wat eentoniger dan tussen de bergen, maar het fietst wel een stuk makkelijker, lijkt me.
    Ga je nu richting Leon?
    Morgen zingen we voor je..... en de vogels ook natuurlijk
    Liefs
    Judith

  • 13 Mei 2015 - 21:02

    Monique:

    Hallo Roos, morgen wordt een speciale dag die je nog nooit zo hebt meegemaakt.
    Dit moet een onvergetelijke verjaardag worden.
    Vanavond om 0.00 uur hef ik mijn glas wijn omhoog en proost ik op jouw 66ste verjaardag. Een getal wat je één héél jaar niet zult kunnen omdraaien.....hahahahahaha!!!!
    Bedankt weer voor je verslag en ik spreek de wens uit dat de koekoek je blijft volgen.
    Geniet van alles wat je op je pad nog tegen gaat komen en laat je fiets je niet in de steek. Jullie zijn saampies al zo ver gekomen.
    Dikke verjaardagsknuffel XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    Monique

  • 13 Mei 2015 - 21:28

    Correli En Bob:

    Hallo Rose Mary,
    Jouw etappe van morgen wordt er een met een bijzondere glans, zoals hierboven als geschreven is. Wij proosten morgen ook op jouw verjaardag. Geniet van de dag en wees trots op jezelf dat je dit allemaal hebt gedaan.
    Succes met de bergtoppen die nog komen gaan.
    We lezen je weer.
    Van harte voor morgen. XXX

    Bob en Correli

  • 13 Mei 2015 - 21:40

    Mariszkà:

    Lieve Roos, VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!!!! Dit wordt er een die je waarschijnlijk noooooit meer vergeet. Dat moet apart zijn. Geen rustdag dus, gewoon doorfietsen. Maar morgenavond toch wel een verjaardagsglaasje? Ook wij zullen dan op je proosten. En op jouw topprestatie!!
    Ik durf het niet te zeggen, maar ook wij hebben vandaag 35 !!!!! kilometer gefietst. Jan vond het een hele prestatie, maar toen hij jouw bericht weer las bond hij een beetje in. Ook Jan feliciteert je natuurlijk van harte.
    We wensen je morgen een hele fijne dag toe en we hopen dat het een onvergetelijke voor je wordt.
    Dikke kus en tot hoors. xxxxxxx

  • 13 Mei 2015 - 21:55

    José:

    Hallo Rose-Mary, ik heb al je verslagen gelezen en er zeer van genoten zoals jij alles beleeft en beschrijft, ik zie het allemaal voor me zoals je alles vertelt. Ik had al een keer eerder gereageerd maar blijkbaar weer iets verkeerd gedaan. Ik had vanochtend vroeg al geprobeerd om op deze site te komen om je alvast te feliciteren (om het maar niet te vergeten) voor morgen maar kreeg toen het bericht dat dat niet mogelijk was, maar nu gelukkig wel. Het grootste gedeelte van deze tocht heb je al op je stalen ros afgelegd en zal morgen terwijl ik de sterren van de hemel zing met het koor tijdens de hemelvaartmis aan je denken en ik hoop voor je dat het laatste stuk voorspoedig zal gaan.
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag morgen en zal aan je denken en op je proosten, groetje en tot het volgende verslag, José

  • 13 Mei 2015 - 22:17

    Antoinette:

    Hallo Roos, Weer genoten van je verslag. Bram blijft zich maar verbazen en zegt steeds dat hij het zo ontzettend knap vindt wat je allemaal presteert! Vanaf hier en alvast nu willen we je feliciteren met je verjaardag. Zoals al gezegd is, zal dit een verjaardag zijn die je nooit zal vergeten en ook nog op een bijzondere dag! Geniet er van en ook van alles om je heen! Je gaat het redden! Veel liefs en dikke kus, Antoinette

  • 14 Mei 2015 - 08:10

    Wil:

    Lieve Roos,
    Van harte gefeliciteerd! Met je verjaardag en met deze reis, wat zal je hier veel voldoening uit halen. het is je van harte gegund. Een voorspoedige verdere reis,
    Liefs Wil

  • 14 Mei 2015 - 09:38

    Ad En Lida:

    Lieve ros-Mary,

    Van harte gefeliciteerd.
    Een verjaardag met een speciale ervaring.
    Dit zal je nooit meer vergeten.
    Nog even en je bent er.

    groetjes en een dikke zoen van ons

  • 14 Mei 2015 - 10:13

    Toos:

    Hoi Rose-Mary

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,,!!
    Wens je sterke met het laatste stuk knap hoor!!!

  • 14 Mei 2015 - 11:53

    Nies:

    Lieve Roos.

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.!
    Wij vinden het nog steeds heel knap en dapper ,wij wensen je nog heel succes met je reis.
    Je bent al heel ver sterkte met de laatste loodjes.

    Liefs van Aad en Nies xxx.

  • 14 Mei 2015 - 12:10

    Wim En Gonny:

    Ha Roos, gefeliciteerd met je verjaardag en met het behalen (bijna) van deze knappe prestatie. Dit is wel een hele byzondere dag en plaats om jarig te zijn.

    Groetjes, nog even volhouden het einde is in zicht.
    Wim en Gonnny

  • 14 Mei 2015 - 19:15

    Marjon :

    Hallo Rose,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag die dit jaar heel speciaal is. We blijven je volgen en genieten van je verslagen.
    Liefs, Marjon Saskia en Mik

  • 15 Mei 2015 - 00:10

    Thomas En Marga:

    De verjaardag is net voorbij. Jjij was vanmorgen vroeg zeg. Volgens mij hoorde ik al om 6.30 uur je smsje binnen komen. We waren nog in halfslaap, dus later terug gesmst. We hebben een borrel gedronken op beide verjaardagen. Dus proost nogmaals en gefeliciteerd! We nemen aan dat het voor jou een heel speciale dag was. We vinden het fantastisch wat je doet. Succes met de laatste trajecten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sahagún

Rose-Mary

Actief sinds 27 Dec. 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 13240

Voorgaande reizen:

04 Juni 2017 - 13 Juli 2017

Rondreis door Noorwegen 2017

01 April 2015 - 31 Mei 2015

Mijn tocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: