16,17 en 18 april - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu 16,17 en 18 april - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu

16,17 en 18 april

Blijf op de hoogte en volg Rose-Mary

18 April 2015 | Frankrijk, Chartres

16 april: Om 8.00 opgestaan en hebben Boris en ik samen ontbeten en een plan gemaakt voor vandaag. We vertrekken rond kwart voor tien en gaan gelijk het dal in, om direct daarna een klimmetje te maken van 7%. Dat gebeurt de rest van de dag zo. Het weer is uitstekend. De boeren zijn druk op hun akkers bezig en de koolzaadvelden worden geler en geuren nu ook. In diverse plaatsjes worden we onthaald met een prunuslaan die in bloei staat. Een prachtgezicht. Er is overal drukte in de plaatsjes die we doorsnijden, en de terrasjes zitten rond het middaguur vol, tot in de kleinste dorpjes. Verder is het stil onderweg op de ons passerende auto’s na. Om 15.00 uur gaan we in Épone op zoek naar een nachtverblijf. Het ziet er onweersachtig uit. Ik vind een gite, maar Boris gaat op zoek naar ander onderdak. Wie weet zien we elkaar weer en anders hebben we een paar prachtige dagen samen gehad. Hoop morgen Chartres te bereiken.
17 april: Het is gelukt. Ik ben in Chartres aangekomen en overnacht in de jeugdherberg. Heb 2 nachten geboekt. Vanochtend om 8.30 vertrokken uit Épone. Moest gelijk klimmen, maar mocht ook weer dalen. Zo ging het de hele dag door. Wat is alles mooi. De lente ontvouwt zich. Waren gisteren de bomen nog kaal, vandaag zitten ze in het frisgroene blad. De kastanjes zijn prachtig.Ik heb al appelbomen met bloesem gezien. De tulpen zijn helaas ineens uitgebloeid en ik had er al heel wat gezien. De typisch franse witte koeien lopen nu in de wei en ook zij genieten van het warme zonnetje. De boeren zijn druk met hun akkers en het gezaaide tarwe/gerst of rogge komt al op. De gele aarde-akkers kleuren nu al lichtgroen. Het gaat allemaal heel snel. En van de koolzaadvelden krijg ik geen genoeg. De lente is immers het mooiste seizoen van het jaar vind ik. En dat ik het dit jaar zo op en top mag meemaken is wel heel bijzonder.
18 april: Na een goede nachtrust, ik had een kamer voor mij alleen, en een ferm ontbijt ben ik lopend naar de oude stad getogen. 176 treden scheidde mij van de kathedraal. Chartres is een prachtige stad, had vroeger veel textielindustrie getuige de vele wasplaatsen aan de Eure, waarvan ik er een paar gefotografeerd heb. Ook over de markt gelopen, een echte franse levensmiddelenmarkt waar ook ik mijn inkopen heb kunnen doen voor de dag van morgen. De kathedraal kan ik hier niet beschrijven zo groots met de vele glas en loodramen, het doolhof op de vloer met een doorsnede van formaat. De vele altaren en de verschillende bouwstijlen die gebruikt zijn. Morgen ga ik verder en hoop in 3 dagen Tours te bereiken. Internet zal een probleem worden onderweg, ivm mijn keuze van overnachtingsplekken. Een goed weekend iedereen en zus Marga gefeliciteerd met haar 70ste verjaardag.

  • 18 April 2015 - 14:40

    Wilma Dyckhoff:

    Hallo Rose-Mary, wat een leuk verslag weer,heb er van genoten.Succes weer voor de komende dagen, ik volg jou op de voet, groetjes, Wilma.

  • 18 April 2015 - 15:15

    Carina:

    Door de enthousiaste manier waarop je alles beschrijft zie ik het zó voor me, en ik geniet met je mee. Groetjes Carina.

  • 18 April 2015 - 18:19

    Judith:

    Wat een verhaal weer en wat valt er veel te genieten voor je. Kan je fiets de klimmetjes goed aan om jou te ondersteunen? Wat een feest om te zien hoe de lente uit de grond spat en al die koolzaadvelden zijn net zonneplekken in het landschap! Nu de klaprozen nog, want die kant ga je nu op.
    Ik zie voor me hoe je geniet in Chartres en de kathedraal en zijn sfeer zijn inderdaad niet te beschrijven (zelfs niet in de bloemrijke taal, die jij bezigt). Op naar Tours nu.
    Groetjes ook van Coby en Corry (we hebben gisteren kaartdag gehad) en Corry gaat je nu ook volgen.

  • 18 April 2015 - 20:49

    Ine Van Breukelen:

    Lieve Roos,
    Wat is het toch prachtig om je te volgen en zeker zoals je het beschrijft.
    Ik zie je gewoon door de stad Chartres wandelen en vol ontzag in de kathedraal.
    De natuur op zichzelf is bijna een ontluikende kathedraal, vind je niet?
    Kom je veel pelgrimgangers tegen en wat bijzonder om zo met Boris op te trekken.
    Wij hebben vandaag een tochtje door de bollenstreek gemaakt en ook heerlijk genoten,
    Een goeie tocht verder Roos....
    Veel liefs Ine

  • 21 April 2015 - 19:52

    Jolanda Van Diepen:

    Hoi Rose-Mary,Ik heb je verslagen met plezier zitten te lezen.
    Wat maak jij veel mee.Ik bewonder je enorm. Nog veel goede fietsuren
    toegewenst en ik ben benieuwd wat je nog meer ga beleven.
    Nou, dat lees ik dan wel weer in je volgende verslagen.
    Groetjes vanuit Zwaag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Chartres

Rose-Mary

Actief sinds 27 Dec. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 13262

Voorgaande reizen:

04 Juni 2017 - 13 Juli 2017

Rondreis door Noorwegen 2017

01 April 2015 - 31 Mei 2015

Mijn tocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: