1, 2 en 3 mei - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu 1, 2 en 3 mei - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Rose-Mary Rutten-Coster - WaarBenJij.nu

1, 2 en 3 mei

Blijf op de hoogte en volg Rose-Mary

03 Mei 2015 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

1 mei: Ik ga nog even verder met 1 mei, want Pierre de l’hospitalier had ons verteld dat er een dame zou arriveren met pijnlijke knieën en een dokter moest consulteren. Ze zou aankomen met de trein van 18.00 uur. En wie komt er binnen. Jeanine de dame van 85 jaar, die zo dapper in labouheyre aan haar tocht del Norte begon en met wie ik geslapen had in het onderkomen van Arc en Ciel aldaar. Ze was blij mij te zien als herkenning, maar ze had veel pijn. En dat al na 2 dagen. De rest van de dag is doorgebracht met zoals boven beschreven. Er kwamen nog wel 4 wandelende pelgrims bij, zodat de refuge vol was. Rond 21.30 uur was alles stil en lag iedereen in bed.
2 mei: om 7.00 uur was de hele refuge al in rep en roer en maakte iedereen op Jeanine na zich klaar voor een volgende etappe. Theo en ik vertrokken als laatsten. Via de kathedraal van Dax vertrokken we langzaam richting Pyreneeën. Wat een prachtige tocht. De dieppaarse akelei staat samen met mijn klavertjes zomaar langs volop te bloeien. De zwaluwen trekken over en ik zie ook divers ooievaars hun paringsdans uitvoeren in de lucht. Ik moet er zelfs voor stoppen. Het is bijzonder wat ik zie. Ook zie ik al divers buizerds vliegen op zoek naar prooi. Langzaamaan zie ik de Pyreneeën verschijnen. Een zwart oneffen lint aan de horizon. Dan opeens zie ik de zon schijnen op de besneeuwde toppen.Dat is wat ik herken aan de Pyreneeën en ik geniet. Door de echo hoorde ik opeens Pyreneese bergliederen zingen en wil dit eigenlijk wel opzoeken. Theo, met wie ik nog een stuk samen reis vind dit prima. (we rijden hierdoor een verkeerde weg op en moeten later omkeren) Het is een samenzang van een koor, dat a capella zingt, wat ik ook nog op een filmpje heb kunnen opnemen. Zo typisch voor de Pyreneeën. Dit is vakantie!! Het volk van de gemeente Bergouey-Viellenave geniet van de jaarlijkse maaltijd. Rond 15.45 uur ben ik in St.Palais en neem ik afscheid van Theo, die verder reist richting Malaga. Ik vind snel mijn onderkomen in de refuge van de franciskaner broeders en na een heerlijke douche en maaltijd ga ik op tijd naar bed. Ik ben de enige gast in het albergue die er ruim 36 kan hebben.
3 mei: Het is prachtig warm weer en ik vertrek half tien richting St. Jean Pied de Port. Het is niet ver, maar wel zwaar met steile heuvels en sterke afdalingen. Ondanks dat het bewolkt is zijn de luchten schitterend om te zien en vormen een prachtige combinatie met de heuvels die in hoogte verschillen en variëren van witte wolken naar donkergrijs. Geen regen gelukkig. Ik kom langs Gibitz, waar een mis zal beginnen. Ik besluit hieraan deel te nemen. Ik had al een gesprekje met de pastor, en die benoemt mij speciaal bij de aanvang van de mis. Mensen kijken om en knikken vriendelijk waardoor ik kippevel krijg. Het is een Hl.Mis in het Basks, dus kan ik het niet ècht volgen. Na de mis bij het verlaten wenst iedereen mij “bon courage en buen camino”. Ik voel me gesterkt en vervolg mijn weg richting het oude stadje St. Jean van oudsher een verzamelplaats van pelgrims. Hier al een albergue gereserveerd, maar die is pas open om 14.30uur. Ik wacht voor de deur en zie stromen mensen aan mijn neus voorbij gaan. Het lijkt Volendam wel. Wat een circus. Van hier vertrekken de meeste pelgrims lopend,richting Santiago. Ik zal ze niet veel tegenkomen, omdat ze de GR route volgen.
Ik eet in de albergue een eenvoudige maaltijd en is er weer een dag voorbij. Morgen 1057mt. Klimmen!!

  • 03 Mei 2015 - 18:41

    Monique:

    Hallo Roos, wat leuk om steeds te lezen dat je bekenden tegenkomt. En wat jammer voor die oudere mevrouw dat ze niet verder kan. Wie weet, de wonderen zijn de wereld niet uit.
    Fijn om te lezen dat je nu een paar droge dagen hebt gehad en dat het wee warmer gaat worden, maar je moet ook nog langs de sneeuw of heb ik het verkeerd?
    Ga zo door en maak je wens tot werkelijkheid.
    Dikke knuffel XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 03 Mei 2015 - 19:51

    Antoinette:

    Hallo Rose-Mary, heerlijk weer om je verslag te lezen. wat een toevalligheden gebeuren er op zo'n gedenkwaardige reis. Ik heb op je website laten zien aan Bram, waar je nu zit. Je bent op de goede weg, je zit al op dezelfde hoogte (op de landkaart) (hihi) als je einddoel. Dat geeft de burger moed toch? Het zullen niet de makkelijkste kilometers zijn, des te fijner is het te lezen dat er eigenlijk één grote 'familie' met je meereist! Ik wens je sterkte met de komende 'heuvels'en nogmaals petje af hoor! Dikke kus, Antoinette en Bram

  • 03 Mei 2015 - 22:45

    Lida De Wit:

    dag lieve rose-mary.

    Vol bewondering lezen we iedere keer jouw verslag.
    Wat ben je al ver en beleef je veel.
    morgen een bijzondere dag voor jou.

    In gedachte zijn we bij je en fietsen met je mee.

    Liefs van Ad en mij

  • 03 Mei 2015 - 23:23

    Jantien:

    Hoi Rose Mary ,

    weer een mooi verhaal!
    Je klimt steeds hoger , spannend hoor! Gelukkig ben je niet alleen. leuk al die ontmoetingen
    We genieten van je verhalen en je mooie omschrijvingen

    Succes maar weer op je weg

    liefs van ons

    Adriaan en Jantien

  • 04 Mei 2015 - 12:56

    Wilma Dyckhoff:

    Hallo Rose-Mary,
    lag een beetje achter met lezen van jouw verslagen, maar ben nu weer bij. Ik vind het zo knap van jou, wat jij allemaal doet, fantastich en wat een belevenis.
    Je bent al een aardig eind in de richting.
    Wens jouw de komende dagen weer veel fietsgenot en hoop, dat je nog veel aardige mensen tegenkomt.
    Groetjes en liefs,
    WILMA.

  • 04 Mei 2015 - 13:05

    Judith:

    Hey lieverd,
    Vergis ik me of ben ja al over de helft? Je gaat goed, joh!
    En wat lijkt de wereld dan klein of het moest zo zijn, dat jullie elkaar even nodig hadden.....
    Ook de goede wensen van de kerkgangers zijn ontzettend ontroerend ......wat een klein gebaar al niet kan doen voor het moreel en als spiritueel voedsel voor (een af en toe toch wel erg moeie) Roos.
    We hebben wel (grove) detailkaarten, maar kunnen toch niet altijd alle plaatsjes vinden. Straks in Spanje zal dat beter gaan dan hebben we meer gedetailleerde kaarten.
    Fijn, dat je beter weer hebt en je hart kunt ophalen aan flora en de fauna
    Ja.......de Pyreneeën, die alsmaar dichterbij komen en...........straks weer áchter je liggen.
    Sterkte meis met je KLI....M!!!!
    We horen het wel weer
    lvgr

  • 04 Mei 2015 - 15:39

    Ine :

    Lieve Roos,
    Zojuist hebben we genoten van jouw beeldend reisverslag. Echt mooi hoe je de natuur en je belevenissen beschrijft. Wat kan het goed doen als mensen je bemoedigen zoals de kerkgangers. Je hoeft hun taal niet te verstaan om hun gebaar van uit hun hart te begrijpen.
    Kind wat zal je straks veel te vertellen hebben wat je allemaal meegemaakt hebt. Het zal bepaald afkicken worden. Van harte wensen wel je veel sterkte, maar geniet vooral met volle teugen van deze immense belevenis.
    Heel veel liefs van ons 3 en,
    Toos, Rita en Ine

  • 05 Mei 2015 - 10:45

    Frank Vriend:

    Hallo Rose-Mary,

    Na vele vakanties in Frankrijk e auto- en wandeltochten door de Pyreneen kunnen we ons een beetje voorstellen in wat voor prachtige omgeving je nu fietst. Het zal wel zwaar worden met al die steile hellingen. Maar wat je allemaal beleefd, de mensen die je tegenkomt, de overweldigende natuur waar je je elke dag in bevindt zullen vast zorgen dat je het vol houdt en er van kan blijven genieten.
    Heel veel succes weer

    Manon en Frank en Roef

  • 06 Mei 2015 - 13:52

    Thomas:

    Wat een prachtige beschrijving. Veel sterkte en liefs over de Pyreneeën.
    Ik ben net een paar dagen weg geweest en Marga is op pelgrimsreis naar Rome. Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Rose-Mary

Actief sinds 27 Dec. 2014
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 13244

Voorgaande reizen:

04 Juni 2017 - 13 Juli 2017

Rondreis door Noorwegen 2017

01 April 2015 - 31 Mei 2015

Mijn tocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: